۱۱ آبان ۱۳۸۷

نقدي بر دولت احمدي نزاد


شهریار حسین بر :
در حالی به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم آقای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور حال حاضر کشور نیز خود را برای شرکت در انتخابات آماده می کند . این در حالی است که به هیچ وجه نمی توان کارنامه موفقی از دوره اول ریاست جمهوری وی به نمایش گذاشت .
احمدی نژاد قبل از شرکت در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری چند سالی به عنوان شهردار تهران منسوب شد و بعد از آن در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.
وی که از اردوگاه محافظه کاران در انتخابات شرکت می کرد خود را شخصی از بطن جامعه و آشنا با بخش آسیب پذیر جامعه معرفی کرد و اهداف و شعارهای خود را کمک به قشر آسیب پذیر جامعه و مردم مناطق محروم ، توزیع درست درآمدها و عدالت محوری اعلام کرد و با تکیه بر همین شعارهای اقتصادی بر حریفان قدرتمند محافظ کار و اصلاح طلب خود پیروز شد که نشان از مشکلات اقتصادی مردم داشت .
دولت نهم در مهر ماه 84 شروع به کار کرد ، از همان ابتدا اعلام کرد که شدیدا در صدد پایین آوردن هزینه های دولت می باشد . همچنین دستور داد که هزینه های کاخ ریاست جمهوری را پایین بیاورند و ادارات دولتی همچنین بانکها اجازه چاپ عکس وی را ندارند تا نشان دهد به هیچ وجه علاقه ای به تبلیغات به وسیله امکانات دولتی را ندارد و همه این موارد را توسط رسانه ملی به اطلاع عموم ملت می رساند .
رئیس جمهور از همان ابتدا دست به تغییرات گسترده از وزراء گرفته تا مدیران پایین دست زد . رئیس جمهور مهم وزیران کابینه خاتمی را عوض کرد همچنین رئیس بانک مرکزی و مدیران بانکهای کشور و همچنین مدیران بانکها را تا سطح استانها نیز تغییر داد ، تا دولتی کاملا متفاوت نسبت به دولت اصلاح طلبان تشکیل دهد .
رئیس جمهور به همراه هیئت دولت به همه استانهای کشور سفر کرد . هیئت دولت در همه استانها تشکیل جلسه می داد و طرح های گوناگونی را به تصویب رساند . و وعده های زیادی به مردم هر استان می داد ، به عنوان مثال دولت طی سفر خود در سال 84 به استان سیستان و بلوچستان قول داد که حداکثر تا سال 86 یعنی یک سال پیش مردم این استان از گاز لوله کشی استفاده کنند ، که البته با روند موجود احتمال لوله کشی گاز تا سال 90 نیز در این استان نمی رود .
بزرگترین پروژه دولت سهمیه بندی سوخت بود ، که هدف از اعمال این سیاست صرفه جویی در مصرف سوخت اعلام شد ، این اقدام دولت باعث شد که بسیاری از مسافرکش های شهری که با اتومبیل شخصی کسب درآمد می کردند بیکار شوند و همچنین افرادی که تاکسی داشتند به علت سهمیه کم بنزین درآمدشان به شدت کاهش پیدا کند ، علاوه بر آن بالعث افزایش کرایه تاکسی وهمچنین بلیط اتوبوس های بین شهری نیز شد . این در حالی بود که هنوز درصد بسیار پایین از خودروهای کشور گاز سوز شده بود وهنوز بخش بزرگتر آن از سوخت بنزین استفاده می کردند ، همچنین هنوزتعداد انگشت شماری از شهرهای کشور دارای جایگاه CNG بودند ودر استانی مثل همین استان سیستان و بلوچستان هنوز جایگاه سوخت گاز وجود ندارد . این اقدام دولت همچنین ضربه شدیدی به وضعیت اقتصادی قشر آسیب پذیر جامعه وارد کرد که با شعارهای آقای احمدی نژاد مبنی برکمک به این قشر از جامعه کاملا در تناقض بود ، وبر همین اساس تا به امروز با مخالفت بخش بزرگی از از جامعه و همچنین بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بسیاری از نمایندگان مجلس چه اصولگرا و چه اصلاح طلب مواجه شده است .
دولت نهم بر خلاف شعارهای خود مبنی بر عدم تبلیغات به وسیله امکانات دولتی در همه شهرها دست به تبلیغات گسترده زده ومیلیاردها ریال جهت تبلیغات خود هزینه می کند . به عنوان مثال به هنگام سفرهای استانی میلیاردها ریال سفر چاپ پوستر و عکس های احمدی نژاد می شود ویا اینکه در شهرهای مثل زاهدان اقدام به نصب بنرهایب بزرگ تبلیغاتی در خیابانها می کرد ، همچنین در شهرهای بزرگ وحتی شهرهای بسیار کوچک اگر خیابان و یا کوچه ای آسفالت می شود یه وسیله تابلو ویا نوشته دولت نهم بانی این امر مهم معرفی میگردد .
دولت از هیچ ابزاری برای تبلیغات چشم پوشی نمی کرد و به وسیله رسانه ملی (تلویزیون ) و روزنامه ها و سایتهای حامی خود علاوه بر تبلیغات برای خود حملات شدیدی علیه رقبای اصلاح طلب و محافظ کار خود انجام می دهد . دولت اقدامات سه ساله خود را بی نظیر اعلام کرد و آن را مهمتر از همه سالهای انقلاب اسلامی اعلام کرد .
ادعای بی نظیر بودن اقدامات دولت توسط رئیس جمهور در حالی است که از نظر اقتصادی ایران در بدترین وظعیت ممکن می باشد ، نرخ تورم از سال 84 به 25٪ و نرخ بیکاری به 15٪ رسیده است و به گفته وزیر اقتصاد دوره خاتمی برای جبران این 3 سال حداقل به 15 سال وقت نیاز است تا شاید ایران تازه به وظعیت اقتصادی سال 84 برگردد .
از نظر سیاست خارجی سایست دولت به گونه ای بوده است که ایران در محیط بین الملل کاملا منزوی شده است واز سال 84 تا به حال 3 قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران صادر شده است و در حال حاضر در شرف چهارمین قطعنامه قرار داریم این در حالی است که حتی روسیه که از لحاظ سیاسی به کشور ما خیلی نزدیک به نظر می رسد علاوه بر آنکه توانست بر سر دریای خزر امتیازات زیادی ازدولت بگیرد نیز به هر سه قطعنامه رای موافق داده است .
در داخل کشوردولت هیچ گونه مخالفتی را بر نمی تابد و هر کس که به مخالفت با بر نامه ریزی های دولت برخیزد به وی برچسب ضد انقلاب ویا مخالف نظام جمهوری اسلامی زده می شود . دولت با روزنامه های منتقد به شدت برخورد می کند به عنوان مثال 2 روزنامه شرق و هم میهن که هر دو توقیف شدند و اقدام به دستگیری گسترده دانشجویان و فعالان سیاسی ، اجتماعی کشور زده است .
آقای احمدی نژاد در داخل هیئت دولت نیز به اعضای ثابتی نرسیده است ودست به تغییرات مداوم در هیئت دولت می زند تا به حال 8 وزیر و چندین استاندار تغییر کرده اند و اگر یک وزیر دیگر تغییر یابد باید کل دولت مجددا از مجلس رای اعتماد اخذ کند که این مورد در کل دوران انقلاب بی سابقه است . همچنین رئیس بانک مرکزی آقای مظاهری نیز به دلیل مخالفت با سیاست های پولی رئیس جمهور تغییر کرد و همچنین وزارت کشور سومین معاونت را نیز تغییر داد. همچنین روزنامه های حامی دولت از عدم رضایت ازوزیرتغییر یافته کشور (کردان) خبر داده اند و وی را تحمیل شده از طرف لاریجانی می دانند .
دولت از جانب هم جناحی های خود یعنی اصولگرایان شدیدا تحت انتقاد قرار دارد، به عقیده اصولگریان دولت در همه اقدامات خود بدن هیچ گونه کار کارشناسی و مشورت با شتابزدگی قدم های عجولانه بر می دارد واین باعث میشود اکثر طرح های رئیس جمهور شکست بخورد .
و امروز در حالی به انتخابات نزدیک می شویم که اغلب اصولگرایان از عدم همراهی خود با دکتر احمدی نژاد خبر می دهند ، وطوری که به نظر می رسد ایشان در انتخابات تنهاست .
ولی با این همه آیا احتمال انتخاب مجدد وی وجود دارد؟

هیچ نظری موجود نیست: