۲۰ فروردین ۱۳۸۸

کروبی به شورای نگهبان: حق دارم نگران سلامت انتخابات باشم


مهدی کروبی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان اعتراض کرده و گفته است "هرگونه نشانه ای از تخلف نهادهای اجرایی و نظارتی" را در انتخابات افشا خواهد کرد.

او عصر روز دوشنبه ۱۷ فروردین (۶ آوریل) در نامه ای به شورای نگهبان، ستایش احمد جنتی از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد را "تخلف آشکار از جایگاه قانونی شورای نگهبان" دانست و نوشت: "اکنون که ایشان می خواهند شورای نگهبان را به حزبی سیاسی تغییر دهند، این حق را برای خود قائل هستم که از سلامت انتخابات نگران باشم".

آقای کروبی نوشته است که وقتی "پیر شورای نگهبان" در جمع ناظران از "نامزدی خاص" حمایت کند، "از ناظران جوان چه انتظاری می توان داشت جز اینکه تصور کنند همان نامزد خاص باید برنده انتخابات باشد".

به گفته او حمایت آقای جنتی از عملکرد دولت نهم با سخنان رهبر ایران که روز اول فروردین در سخنرانی ای در مشهد بیان شده بود تناقض دارد.

آیت الله علی خامنه ای تأکید کرده بود حمایت او از دولت "ربطی به انتخابات ندارد و اعلام موضع انتخاباتی نیست" و از مسئولان خواسته بود انتخابات را "سالم و با امانت کامل" برگزار کنند.

اما اعتراض اقای کروبی به سخنان آقای جنتی است که روز ۵ فروردین (۲۵ مارس) در نشست ناظران شورای نگهبان در بوشهر گفت: "در سه سال اخیر رسیدگی فوق العاده ای به مردم، به خصوص به محرومان شده است که نتیجه تلاش یک دولت پرتلاش و پرکار است".

این سخنان، اشاره ای است صریح به دولت محمود احمدی نژاد که در سه سال گذشته تصدی امور اجرایی ایران را به عهده داشته است.

آقای احمدی نژاد هنوز رسما برای نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی نکرده است، اما نزدیکان او می گویند که اصولگرایان به زودی بر سر نامزدی او به توافق خواهند رسید.

مهدی کروبی در نامه خود، از اعضای شورای نگهبان، به ویژه محمد مومن و محمد یزدی خواسته است به آقای جنتی "تذکر" دهند.

او نوشته که در دوره گذشته انتخابات مورد "بی مهری" مسئولان اجرایی و نظارتی قرار گرفته و حقوق قانونی او "نقض" شده است، بنابراین این بار "با دیدن هرگونه نشانه ای از تخلف و [نقض] بی طرفی نهادهای اجرایی و نظارتی، برخورد علنی" می کند و آن را با "مردم و رهبری" در میان خواهد گذاشت.

آقای کروبی که در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز نامزد انتخابات بود، پس از برگزاری دور اول انتخابات و هنگامی که از راهیابی به دور دوم بازماند، در نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای شورای نگهبان و نهادهایی چون بسیج و سپاه را به دخالت در انتخابات متهم کرده بود.

اما آیت الله خامنه ای در سخنرانی روز اول فروردین ماه امسال تأکید کرد: "مسئولان وقت در هر دوره ای رسما متعهد شده اند و صحت انتخابات را تضمین کرده اند و انتخابات صحیح بوده است".

او به شدت از کسانی که "از حالا شروع کرده اند به خدشه کردن" در سلامت انتخابات انتقاد کرد و گفت این کار ممکن است در دل مردم تردید ایجاد کند.

"تمهیدات" دولت برای انتخابات

در این حال وزیر کشور ایران از فراهم شدن "تمهیدات قانونی لازم برای جلوگیری از تخلفات احتمالی" خبر داده است.

صادق محصولی روز سه شنبه ۱۸ فروردین در جمع خبرنگاران گفت: "وزارت کشور هیأتی را جهت بازرسی و رسیدگی به تخلفات مشخص کرده و هیچ نگرانی ای بابت برگزاری انتخاباتی سالم وجود ندارد".

او همچنین گفته است استانداران موظف شده اند از اعلام موضع نامزدهای انتخاباتی و سخنرانی آنان استقبال کنند.

این در حالی است اسفندماه سال گذشته به آقای کروبی اجازه سخنرانی در دانشگاه گرگان و دانشگاه بوعلی همدان داده نشد و به نوشته روزنامه "اعتماد ملی"، او ناچار شد از پشت نرده های دانشگاه بوعلی با دانشجویان سخن بگوید.

آقای کروبی در هر دو شهر در مکان هایی به جز دانشگاه دیدارها و سخنرانی هایی داشت، اما تأکید کرده بود: "اگر ما را به دانشگاه راه ندهند، در کوچه و خیابان حرف خود را خواهیم زد".

اکنون یک مقام وزارت علوم ایران به خبرگزاری مهر گفته است این وزارتخانه محدودیت هایی را برای سخنرانی های انتخاباتی در دانشگاه ها درنظر گرفته است.

محسن اسلامی، مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خبرگزاری مهر گفته است که "نمایندگان نامزدهای انتخاباتی" نمی توانند به تنهایی در دانشگاه برنامه داشته باشند، بلکه حضور آنها باید همزمان با حضور نمایندگان جناح های دیگر و به صورت مناظره باشد.

او البته تأکید کرده که خود نامزدها می توانند پس از تصویب هیأت نظارت دانشگاه مورد نظر، در جمع دانشگاهیان سخنرانی کنند، اما حضور غیر دانشگاهیان در این سخنرانی ها مجاز نخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: